اخبار

سهم ۲۵۰۰ نفری البرز در طرح ملی مشاغل خانگی

البرز

۱۳۹۹/۰۹/۰۱

متن کامل خبر

مدیرکل تعاون البرز خبر داد؛
سهم ۲۵۰۰ نفری البرز در طرح ملی مشاغل خانگی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: سهم استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز به میزان 2 هزار و 500 نفر تعیین شده است.حسین فلاح‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه اجرای طرح ملی مشاغل خانگی اظهار کرد: این طرح با نظارت و کارفرمایی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز و توسط جهاد دانشگاهی البرز به‌عنوان تسهیل‌گر در استان اجرایی خواهد شد.
وی افزود: شیوع بیماری کرونا و به تبع آن لزوم به تعطیلی کسب و کارها باعث شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی بیشتر از دیگر موارد مورد توجه قرار گیرد.
اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در ۳ فاز
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در این طرح به دنبال تیم‌سازی و شبکه‌سازی مورد نیاز هستیم تا با استفاده از این ظرفیت حلقه‌های مفقوده مشاغل خانگی شناسایی کرده و شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات عرضه‌شده در بازار باشیم، همچنین سهم استان البرز در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است.
وی در خصوص نحوه ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان البرز بیان کرد: متقاضیان این طرح در دو گروه شامل متقاضیان و پشتیبان‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند که باید در زمان تعیین‌شده در سامانه inhb.ir ثبت‌نام کنند، تاکنون نیز حدود ۸۰۰ نفر از این استان در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.
فلاح‌نژاد درباره شرایط بهره‌برداری از طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بیان کرد: این طرح شامل افراد بالای ۱۸ سال و بومی استان البرز می‌شود، همچنین فرد متقاضی نباید به کار تمام‌وقتی اشتغال و بیمه کارآفرینی داشته باشد و مشاغل خانگی مانند صنایع‌دستی، تولیدی، کشاورزی، قالی‌بافی و … را در بر می‌گیرد.
توانمندسازی از اصلی‌ترین اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی
وی تصریح کرد کرد: در این طرح مسائلی مانند مهارت‌ورزی، توانمندسازی، مهارت‌آموزی، هدایت و مشاوره شغلی، ایجاد و تثبیت‌کردن فعالیت‌های اقتصادی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های استان و آشنا شدن با انواع مدل‌های مختلف مشاغل خانگی، خویش‌فرمایی، شبکه‌سازی، زنجیره ارزش، اتصال به برندها و بنگاه‌های بالادستی و… مورد توجه قرار گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز درباره موضوع اتصال به بازار کار در این مشاغل توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فرم‌دهی و ایجاد ظرفیت در بازارهای حقیقی و برخط، اتصال به بازارهای بالادستی، ایجاد استاندارد و برندسازی، ارتقای کیفیت محصولات به ویژه بسته‌بندی و کمک به ایجاد برنامه‌های تولید و فروش جزو موضوعات اساسی این طرح بوده و بخش شناسایی برندها در سطح ملی و استانی اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص محورهای اصلی فعالیت‌ها در این طرح اظهار داشت: اتصال به پیشران، ایجاد مشارکت با کسب و کارهای بالادستی با جلب موافقت کارآفرینان، همکاری و شکل‌دهی بازارهای فروش الکترونیکی و معرفی و فروش محصولات با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی برای متقاضیان مشاغل خانگی، فروش از طریق برپایی بازارچه‌های فصلی و موقت، برپایی نمایشگاه‌های عرضه محصولات، بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای اجرایی و شرکت‌های غیردولتی برای بازاریابی و فروش و فراهم کردن مواد اولیه باکیفیت با کمترین قیمت موجود و تأمین ابزار مورد نیاز با معرفی متقاضیان مشاغل خانگی به بنگاه‌های بالادستی جزو اصلی‌ترین اقداماتی است که در راستای اجرای این طرح صورت خواهد گرفت.
فلاح‌نژاد در پایان متذکر شد: امیدواریم با پیاده شدن موفق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان البرز مشاغل خانگی بتوانند جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور را پیدا کنند، البته این امر نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی دستگاه‌های ذی‌ربط است.