اخبار

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان سمنان

سمنان

۱۳۹۹/۰۹/۱۸

متن کامل خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در نشست  با رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از آغاز ثبت نام متقاضیان در این طرح خبر داد و گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد انشگاهی در ۳۱ استان کشور و با هدف کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور اجرا می شود.

اسماعیل غنیان با اشاره به آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان سمنان و افتتاح دبیرخانه این طرح ملی در جهاددانشگاهی استان سمنان و گفت: در استان سمنان این موضوع به عهده جهاد دانشگاهی واحد استان است و با توجه به محدودیت زمانی، علاقه‌مندان می توانند از هم اکنون با مراجعه به سامانه  inhb.ir اقدام به ثبت نام نمایند، ضمن اینکه شرایط متقاضیان ثبت نام در طرح حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان هدف از اجرای این الگو تعامل با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی، توانمندسازی  و اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر فرآیند اجرای از طریق نرم افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است.

غنیان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های مطلوب جهاددانشگاهی استان سمنان، از این نهاد به عنوان یک نهاد توسعه ای نام برد و افزود: تحقیقات و پژوهش های کاربردی و همچنین آموزش های کاربردی در مجموعه استان از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های جهاددانشگاهی استان سمنان است که نقش بسیار مطلوبی در توسعه استان داشته است.

وی اظهار داشت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار نیز در سال گذشته با همکاری جهاددانشگاهی استان سمنان ویژه زنان سرپرست خانوار در استان اجرا شد و از این جهت که این یک طرح ملی و بسیار مهم است، بسیار خوشحالیم که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای در کشور مسوولیت اجرای این طرح را بر عهده گرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه سهمیه استان سمنان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی 1300 نفر است، گفت: وی ادامه داد: این طرح که در سه مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار طراحی شده است، سعی در ایجاد اشتغال و پایدارسازی مشاغل موجود برای حدود ۵۴ هزار نفر در ۳۱ استان کشوردارد .

حسن رهایی خاطرنشان کرد: روحیه پاسخگویی مطلوب و شفاف در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، موجب افزایش و ارتقاء رضایت مندی از این دستگاه اجرایی شده است، رضایت مندی در این شرایط خاص فعلی از یک دستگاه اجرایی با این پهنه بزرگ کاری، بسیار ارزشمند و مطلوب است.

وی اضافه کرد: این نشان می دهد که سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها برای گروه های مختلف و اقشار مختلف جامعه در این دستگاه  اجرایی بسیار اثربخش و مفید بوده است، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به جهت عملکرد خوب و مطلوبی که داشته است به بنگاه امید بخشی در استان سمنان تبدیل شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: مجموعه جهاددانشگاهی استان سمنان در جهت اجرای موفق طرح ملی مشاغل خانگی در استان از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های خود استفاده خواهد کرد، امید است با پیاده‌سازی موفق این طرح در استان که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به‌ویژه در سال «جهش تولید» باشیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: توجه به بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه به پیشرانان ملی، منطقه ای، استانی و محلی، شبکه سازی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات از ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

علی منصفی راد با اشاره به اجرای موفق طرح توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار در استان سمنان که از سال گذشته آغاز شده است، گفت: سهمیه استان سمنان در طرح قبلی، 79 نفر از زنان سرپرست خانوار با شرایط خاصی مانند اینکه تحت تکفل و تحت حمایت نهادی نباشند بود، اما در این طرح، سهمیه استان سمنان 1300 نفر است و مشمول آقایان نیز می شود و تنها محدودیتی که وجود دارد برای افراد زیر 18 سال و شاغل و دارای بیمه کارفرمایی است.