اخبار

دکتر بیجندی در ارتباط تصویری با دبیرخانه طرح در استان: سازمان خوزستان در آینده یک برند و مرجع در حوزه مشاغل خانگی شود

خوزستان

۱۳۹۹/۰۹/۱۸

متن کامل خبر

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با تأکید بر نگاه علمی، صرفه جویی در منابع و نظارت بهتر بر طرح توسعه مشاغل خانگی، گفت: امیدوارم همتی که برای اجرای این طرح در سازمان خوزستان می‌بینم در همه واحدها نیز باشد و می‌خواهم که این طرح را در 2 وجه ببینید؛ یک وجه که همان وجه سازمانی و اداری و وجه دیگر مسئولیت اجتماعی ماست و اگر جهاددانشگاهی ارتباط خوبی با جامعه برقرار کند، شاید این همان جایگاه جهاددانشگاهی است.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، دکتر محمدصادق بیجندی در نشست مجازی با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس که یکشنبه، 16 آذرماه برگزار شد، با بیان اینکه یکی از حوزه‌های بسیارجدی که در جهاددانشگاهی از سال‌های 79-78 به آن ورود شد بحث اشتغال است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و دانش‌بنیان بسیاری از مشکلات بین جامعه و دستگاه‌های اجرایی را احصا و رفع کرده است که در این میان بنا به نیاز، سازمانی به نام سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان راه‌اندازی شد و با حمایت‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در ادوار مختلف، در گذر زمان اتفاقات خوبی رقم خورد و جهاددانشگاهی بنیانگذار کارهای اجرایی و زیرساختی مهمی در کشور همانند مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بوده است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی افزود: در دبیرخانه ستاد توسعه مشاغل خانگی کشور نیز جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد تسهیلگر همین ارتباط جامعه و صنعت را نه با یک نگاه سنتی که با یک نگاه روزآمدشده ترسیم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تدوین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، تجربیات 9 کشور مطالعه و طرح‌های مختلف داخلی بررسی و نقاط قوت و ضعف آن‌ها احصا شد. در نهایت الگوی اولیه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی پیشنهاد داد و مدلی که در 9 استان پیاده شد، به جمع‌بندی رسید و این مدل توسط جهاددانشگاهی در ستاد ملی توسعه و حمایت از مشاغل خانگی ارائه و در این ستاد تصویب شد.

معاون آموزشی جهادددانشگاهی با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در 9 استان کشور با ظرفیت 20 هزار نفر، افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های طرح عدم وابستگی به وام، توجه به مشاغل نوین، شبکه‌سازی های افقی و عمودی، نگاه به ایجاد شغل از سمت بازار به سمت تولید و همچنین فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه مدیران و مسئولان به بحث اشتغال است.

بیجندی خاطرنشان کرد: خروجی مثبت این طرح، موجب واگذاری طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با گستره 24 استان از سوی معاونت امور بانوان ریاست‌جمهوری به جهاددانشگاهی شد که در راستای حسن انجام کار، 200 نفر نیز از منابع پروژه در استان فارس تحت پوشش قرار گرفت و در مجموع 6 هزار و 200 نفر در این طرح به‌عنوان جامعه مخاطب از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی این طرح را از طرح‌های مولد برشمرد و با اشاره به توسعه همکاری‌های جهاددانشگاهی با دستگاه‌های مختلف پس از اجرای این طرح، گفت: علت این امر آن است که طرح توسعه مشاغل خانگی با بدنه جامعه و مردم اتصال دارد. این طرح از سال گذشته با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور کلید زده شد که سهمیه استان خوزستان نیز 2500 نفر درنظر گرفته شد.

بیجندی با تأکید بر نگاه علمی، صرفه‌جویی در منابع و نظارت بهتر بر طرح، افزود: امیدوارم همتی که در سازمان خوزستان می‌بینم در همه واحدها نیز باشد و می‌خواهم که این طرح را در 2 وجه ببینید؛ یک وجه که همان وجه سازمانی و اداری و وجه دیگر مسئولیت اجتماعی ماست و اگر جهاددانشگاهی ارتباط خوبی با جامعه برقرار کند، شاید این همان جایگاه جهاددانشگاهی است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با ابراز امیدواری از اینکه سازمان خوزستان در آینده یک برند و مرجع در این حوزه شود، بر توجه بیش از پیش به پیوست رسانه‌ای، فرهنگ‌سازی، ارتباط مؤثر با اداره‌کل و ادارات شهرستانی کار در استان، بهره‌گیری از ظرفیت حوزه پژوهش و ایسپا و ارائه یک گزارش پژوهشی – افکارسنجی خوب به‌عنوان سند مرجع در استان تأکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد: نکته دیگر، توجه به مشاغل جدید است و اکنون مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی نیز پای کار آمده و در حوزه مترجمی و ویراستاری ظرفیت ایجاد کردیم که دانشجویان هم بتوانند با حضور در این طرح در خانه درآمدزایی کنند. حوزه‌های تولید محتوا، تولید نرم‌افزار و برنامه‌نویسی نیز می‌توانند به‌خوبی در این طرح مورد استفاده قرار گیرند و مرکز رشد می‌تواند 2، سه استارتاپ را در این حوزه بکار بگیرد.

بیجندی شبکه‌سازی را نیز در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی حائز اهمیت دانست و توضیح داد: شبکه‌سازی افقی به این معنا که افراد شاغل در یک حوزه به‌طور مثال حوزه تولید پوشاک در یک شبکه افقی با یکدیگر مرتبط شوند و بتوانند مسائل مشترک را بهتر پیگیری و رفع کنند و شبکه‌های عمودی که برای پایداری این مشاغل است و شرکت‌های آموزش‌دهنده، مشاور و سفارش‌دهنده را به این افراد متصل می‌کند، از موارد مورد تأکید طرح است.

وی همچنین دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهاددانشگاهی در خوزستان را ظرفیتی بسیار مهم خواند و گفت: دانشجویان می‌توانند جمعیتی برای ارتباط با این حوزه باشند و بر غنای طرح بیفزایند؛ نکته دیگر که باید در این طرح، به‌طور ویژه به آن توجه شود پیشران یا پشتیبان است که باید به‌خوبی توجیه شود در این طرح چه توسعه‌ای از نظر بازار، محصول و نیروی کار می‌تواند دریافت کند و به بیان دیگر پیشران‌ها بازوی اجرایی کار هستند.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، این طرح با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.