اخبار

آخرین اقدامات طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان تشریح شد: از شناسایی 3 مزیت اصلی و 90 شغل تا راه اندازی 96 فروشگاه اینترنتی

خوزستان

۱۳۹۹/۰۹/۱۸

متن کامل خبر

نشست تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان با معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس یکشنبه، 16 آذرماه برگزار و آخرین موارد و مسائل اجرایی طرح در جهت بهبود و تسریع هرچه بیشتر بحث و بررسی شد.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، در این نشست دکتر سیدعلیرضا علوی رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به استقرار یک تیم مجزا برای هماهنگی و پیشبرد هرچه بهتر اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان، اظهار کرد: با آغاز اجرای این طرح، در شورای هماهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان به طور معمول دستورالعمل اول شورا، ارائه گزارش طرح است؛ همچنین در این مدت فعالیت های رسانه ای خوبی هم از طریق صداوسیمای مرکز استان، مدیرکل تعاون استان، خبرگزاری ایسنا و شبکه های اجتماعی انجام شد.
وی همچنین با بیان اینکه اخیرا نامه ای از سوی معاونت امور بانوان استانداری جهت همکاری هرچه بهتر با طرح به همه فرمانداری های استان ابلاغ شده است، گفت: حاصل این اقدام، اعلام آمادگی شرکت کشت و صنعت نیشکر شعیبیه شوشتر برای همکاری در این طرح است که به زودی جزئیات این همکاری مشخص می شود.
علوی با برشمردن دیگر اقدامات انجام شده، افزود: در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، 291 نفر از متقاضیان مشمول طرح نبودند که از این بانک اطلاعاتی در طرح توسعه مشاغل خانگی استفاده و 85 نفر از این افراد به پیشران ها معرفی شدند که تاکنون 17 نفر به اشتغال منتهی شده است. در بحث بازار و فروشگاه های اینترنتی نیز 96 فروشگاه راه اندازی شده است که آمار به نسبت خوبی است. با این حال موضوع فرهنگ حاکم بر استان را نمیتوان نادیده گرفت و بدلیل غلبه تفکر اشتغال دولتی در استان باتوجه به ساختار فنی و صنعتی آن، اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان تصریح کرد: البته در راستای تبلیغات و معرفی هرچه بهتر طرح از ظرفیت خبرگزاری ایسنا استفاده خوبی شد و اخبار متعددی از طرح را منتشر کردیم که امیدواریم این کار نیز شتاب بیشتری بگیرد و طرح را با سرعت و دقت نظر بیشتری دنبال کنیم.
همچنین در این نشست شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان، به ارائه گزارشی از نتایج و دستاوردهای اجرای طرح در استان تاکنون پرداخت و اظهار کرد: در ابتدای امر تمرکز ما بر تحقیقات و مطالعات طرح قرار گرفت و در نهایت با کار پژوهشی انجام شده سه مزیت اصلی پوشاک، صنایع دستی و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی انتخاب شد. در این راستا 44 وب سایت سازمانی مورد بررسی قرار گرفت، با 165 نفر از همکاران در سازمان های مختلف تماس تلفنی انجام شد؛ همچنین 15 مصاحبه با خبرگان و کارآفرینان استان انجام و 38 مورد اسناد بالادستی و استانی مطالعه و بررسی شد.
وی ادامه داد: در حوزه مطالعات خبری 388 عنوان خبر و گزارش مورد پایش قرار گرفت. 163 عنوان مقاله و پایان نامه دانشگاهی نیز در این فاز مطالعاتی مورد استفاده قرار گرفت؛ همچنین 110 مورد مکاتبه با دستگاه های مختلف اجرایی استان انجام شد که از این تعداد 51 مورد به این درخواست ها پاسخ دادند که از اطلاعات آن ها برای شناسایی مزیت ها استفاده و در نهایت با بررسی همه شهرستان ها، 90 شغل به عنوان مزیت استان شناسایی و استخراج شد.
 مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان با اشاره به شناسایی 117 پیشران در استان، گفت: از این تعداد با 53 نفر مذاکره شد که حاصل آن امضای 11 مورد تقاهمنامه همکاری است. همچنین تاکنون 74 عنوان خبری در سایت های طرح ملی، سایت سازمان و مرکز رشد درج و منتشر شده است.
همچنین در این نشست محمدامین صالحی نژاد معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، اظهار کرد: تیمی که در خوزستان برای اجرای این طرح مستقر شده، از همکاران توانمند سازمان هستند و در این خصوص کار ساختاری خوبی انجام شده است. با این وجود چالشی که در استان با آن مواجه هستیم، فرهنگ کار حاکم در استان است که باید این چالش را با تبلیغات گسترده‌تر برای قشر متقاضی حضور در این طرح رفع و فعالیت‌های رسانه‌ای را توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه در حوزه انتشار خبر و تولید محتوای آموزشی نیز فعالیت‌هایی در دست انجام است، افزود: درصدد هستیم با این اقدامات طرح را بیشتر در استان توسعه دهیم؛ همچنین قرار است در جهت ارتباط بهتر مدیران و مسئولان با دبیرخانه، فضای مشخص‌تری برای استقرار تیم فراهم شود که در روزهای آتی خبرهای خوشی از خوزستان داشته باشیم.
همچنین در این نشست سیدرضا علوی مشاور طرح ملی مشاغل خانگی در خوزستان و معاون فناوری مرکز رشد فناوری‌های سلامت جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از واحدهایی که در مرکز رشد در حال پذیرش است، در حوزه تولید محتوا برای مجموعه های سلامت فعالیت می‌کند که پس از استفرار این واحد، می‌توانیم ظرفیت آن‌ها را به طرح ملی مشاغل خانگی متصل کنیم.
وی با اشاره به واگذاری طرح شناسایی زنجیره ارزش برای تعاونی‌های پوشاک از سوی اداره‌کل تعاون استان به جهاددانشگاهی، افزود: باتوجه به اینکه تولید پوشاک به‌ویژه لباس محلی یکی از مزیت‌های استان است، امیدواریم اجرای این طرح نیز به دستاوردها و خروجی‌های ارزشمند طرح توسعه مشاغل خانگی کمک کند.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، این طرح با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.