اخبار

معرفی راهکارها و موانع دستیابی به موفقیت در کسب و کارهای خانگی

اصفهان

۱۳۹۹/۰۹/۱۹

متن کامل خبر

ایسنا/اصفهان مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به پژوهش انجام شده در این مرکز، گفت: نتایج این پژوهش در دو محور «راهکارهای دستیابی به موفقیت» و «موانع پیش روی موفقیت در کسب و کارهای خانگی» ارائه شد که می تواند الگویی برای زنان و شروع کسب و کارهای خانگی موفق باشد.

زهرا ناجی امروز (چهارشنبه- ۱۹ آذر ماه) در وبینار «تجارب موفق زنان در کسب و کارهای خانگی و ارائه یافته‌های پژوهشی در این حوزه» که به همت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز راه اندازی مشاغل خانگی و موفقیت در آن برای زنان مورد توجه قرار گرفته که در این زمینه استفاده از تجارب زنان موفق حائز اهمیت است.

وی به انجام پژوهشی در این حوزه اشاره کرد و گفت: پژوهش از طریق مطالعه مجموعه ای از بانوان دارای کسب و کارهای خانگی و از طریق مصاحبه با آنها انجام شد و در نهایت پس از تحلیل فرایند علمی نتایج به دست آمد که در دو محور «راهکارهای دستیابی به موفقیت» و «موانع پیش روی موفقیت در کسب و کارهای خانگی» ارائه شد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در توضیح راهکارهای دستیابی به موفقیت، تصریح کرد: معرفی و شناساندن تولید کننده و محصولات تولید شده، ایجاد و گسترش شبکه تولید و توزیع محصول، گسترش حوزه فعالیت، شناخت بازار، مشتری مداری، بهره گیری از قوانین، حمایت خانوادگی و پرورش توانمندی های شخصی از مهمترین راه های دستیابی به موفقیت در کسب و کارهای خانگی است.

ناجی، برگزاری نمایشگاه های فرا استانی و بین المللی، استفاده از شیوه های خلاقانه معرفی و فروش محصول، آگاهی بخشی و تبلیغات اثربخش از محصول، استفاده از رسانه های مجازی و تکنولوژی های جدید، برند سازی و بهره گیری از شبکه ارتباطات شخصی را از مهمترین نکات برای معرفی و شناساندن تولید کننده و محصولات تولید شده دانست.

به گفته وی، ایجاد و گسترش شبکه تولید و توزیع محصول در موفقیت یک کسب و کار خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه تامین مواد اولیه فرا استانی، تقسیم و مشارکت گروهی در ایجاد و گسترش شبکه تولید محصول و ارتباط با مجراهای (غرفه ها، مغازه ها، بنگاه ها و شرکت ها) توزیع محصول، صادرات محصول به خارج از کشور و فروش محصولات در خارح از استان تضمین کننده موفقیت در ایجاد و گسترش شبکه توزیع محصول خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان همچنین شناخت بازار را از راه های دستیابی به موفقیت عنوان کرد و گفت: شناخت سلیقه مشتری و تقاضای بازار، قیمت گذاری مناسب، پیش بینی بازار و شناخت مکان مناسب ارائه محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

ناجی به مشتری مداری اشاره کرد و گفت: اعتماد سازی، بازاریابی رابطه ای و ارائه محصول با کیفیت منجر به مشتری مداری می شود که یکی دیگر از راه های دستیابی به موفقیت کسب و کارهای خانگی است.

وی تصریح کرد: گسترش حوزه فعالیت نیز با راه اندازی کارگاه، باز کردن گالری، مستقل شدن از استادکار و جذب سرمایه ممکن است و اخذ وام، ثبت اثر، استفاده از تسهیلات توانمندسازی و ثبت قانونی هنرجویان باید مورد توجه کسب و کارهای خانگی قرارگیرد.

به گفته مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، پرورش توانمندسازی های شخصی یکی از راه های مهم در کسب موفقیت کسب و کارهای خانگی است که در این زمینه، به روز بودن، متفاوت بودن و خلاقیت داشتن در ایده ها، ریسک پذیری، آموزش، علاقه مندی، تبحر، پشتکار، جسارت و امید، کسب تجربه، جدیت و کارشگری برای توانمندسازی های شخصی باید لحاظ شود.

ناجی با بیان اینکه دستاورد دوم این طرح به صورت معرفی موانع دستیابی به موفقیت ارائه شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد اختلال در قیمت محصول، نیروی کار متوقع و بی مهارت، ضعف در بازاریابی، دغدغه های اقتصادی، نامرغوبی تولیدات، شرایط نامساعد انجام فعالیت، کپی برداری دیگران از ایده ها، نبود واسطه های مطمئن توزیع و ارائه محصول، عدم حمایت نهادها و سازمان های ذی ربط از تولیدات داخلی و بی میلی مشتریان به حمایت مادی و معنوی از آثار هنری و محصولات تولید داخل از مهمترین موانع دستیابی به موفقیت در کسب و کارهای خانگی است.

وی ادامه داد: ضعف در بازار به دلیل تبلیغات نامناسب، عدم شناخت از بازار هدف، ناتوانی در بهره گیری از شبکه های مجازی و نبود تنوع در محصول به دست می آید. همچنین مهمترین دغدغه های اقتصادی که به عنوان مانع بر سر راه موفقیت کسب و کارهای خانگی قرار دارد، کمبود سرمایه، گرانی مواد اولیه، ناتوانی مالی مخاطبان و مشتریان، نگرانی از عدم برگشت سرمایه و کسب سود و هزینه های بالای گمرک است.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: وجود واسطه های غیرقابل اعتماد و سودجو، متبحر نبودن مترجم ها و عدم همکاری مغازه داران در ارائه محصولات عامل نبود واسطه مطمئن توزیع و ارائه محصول است که مانعی بر سر راه کسب موفقیت کسب و کار به شمار می آید.

ناجی عدم حمایت نهادها و سازمان های ذی ربط از تولیدات داخل را از دیگر موانع موفقیت کسب و کارهای خانگی اعلام کرد و افزود: وجود کالاهای چینی، وجود کارگران افغان، نبود حمایت مالی در برگزاری نمایشگاه، نبود حمایت جهت تهیه مواد اولیه، نبود حمایت و نظارت در برگزاری نمایشگاه و عدم حمایت از سازمان های مردم نهاد فعال در کسب و کارهای خانگی، فراهم نبودن شبکه تولید و توزیع محصول، خلا وجود نهادها و بنگاه های کارآمد، بوروکراسی دست و پاگیر، دخالت در بخش خصوصی، متخصص نبودن نهادهای ذی ربط و اهمال در استفاده از پتانسیل های موجود از جمله مهمترین موانع است.

وی افزود: بی میلی مشتریان به حمایت مادی و معنوی از آثار هنری و محصولات تولید داخل از دیگر موانع کسب موفقیت است که در این زمینه بی رغبتی نسبت به آثار هنری، دنبال ارزانی بودن و بی رغبتی نسبت به تولیدات داخل بسیار مشکل ساز است و موقتی بودن برخی محصولات به دلیل فصلی بودن و از مد افتادن محصول مانع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته ناجی، نامرغوب بودن تولیدات به دلیل وجود محصولات تقلبی و استفاده از مواد نامرغوب و وجود نگاه جنسیت زده به زنان در بازار کسبب و کار، نداشتن فضای مناسب کسب و کار، عدم اختصاص زمان ویژه به انجام کارها و تاثیرپذیری کار از روابط سیاسی موجب شرایط نامساعد انجام فعالیت می شود.