اخبار

توجه بیشتر به راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی در محیط شهری امروز

اصفهان

۱۳۹۹/۰۹/۱۹

متن کامل خبر

  • دکتر مهدی ژیانپور امروز (چهارشنبه- ۱۹ آذر ماه) در وبینار «تجارب موفق زنان در کسب و کارهای خانگی و ارائه یافته‌های پژوهشی در این حوزه» که به همت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در نگاه کلاسیک کسب و کارها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در یکی از مهمترین شکل‌های آن کسب و کارهای خانگی، خانوادگی، روستایی، اینترنتی و کسب و کارهای کوچک و متوسط، از کسب و کارهای بزرگ جدا شده‌اند.
  • وی با اشاره به پژوهش انجام شده در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، گفت: پژوهشی در حوزه کسب و کارهای خانگی از دو سال گذشته بر پایه مصادیق عینی و بومی استان اصفهان انجام و نتایج به صورت معرفی راهکارهای کسب موفقیت و موانع پیش روی آن در کسب و کارهای اینترنتی استخراج شد.
  • سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با تاکید براینکه نتایج این پژوهش می‌تواند میانبری برای رسیدن به موفقیت برای کسانی باشد که در راه کسب و کارهای خانگی قدم می‌گذارند، تصریح کرد: یکی از مشخصه‌های این تحقیق، تمرکز و تاکید بر ویژگی‌های نمونه‌های موفق در کسب و کارهای خانگی است تا افرادی که در پی ایجاد کسب و کار خانگی هستند با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این پژوهش و شناخت موانع پیش روی کسب و کارهای خانگی بتوانند موفق‌تر در این زمینه عمل کرده و از تجارب موفق درس بگیرند.
  • به گفته ژیانپور در دنیای امروز، مرزبندی‌ها در حوزه کسب و کارها کمی ظریف‌تر شده است و با جستجوی کسب و کارهای خانگی در مقالات پیرامون این موضوع درمی‌یابیم که کسب و کارهای خانگی با مفهوم کسب و کارهای روستایی در هم آمیخته شده است.
  • وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در دنیای اخیر بسیار مورد تاکید است، راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی در محیط شهری است و نکته مهم در این میان با وجود فراهم بودن بستر اینترنت میان کسب و کارهای خانگی و اینترنتی تمایزی وجود ندارند.
  • سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، اینترنت را ابزاری برای بازاریابی و خلق ثروت معرفی کرد و گفت: استقامت و شکیبایی، تدبیر و کاردانی، قدرت برانگیخته کردن سایرین، قدرت تمرکز، میل به موفقیت بالا، ظرفیت یادگیری بالا و انعطاف پذیری در برابر تغییر از مهمترین ویژگی افراد کارآفرین و موفق است.
  • مشاغل خانگی از حوزه های پرطرفدار اشتغال است
  • همچنین شادی فضلی - معاون مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری اصفهان در این وبینار با اشاره به نقش مهم توسعه کسب و کارهای خانگی در درآمدزایی، اظهار کرد: در این زمینه برنامه‌های مختلفی در سطح کلان اجرا شده است.
  • وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حضور چشمگیر زنان در عرصه مشاغل خانگی و راه‌اندازی کسب و کارهای خانوادگی هستیم، تصریح کرد: دلیل این حضور چشمگیر، شرایط این مشاغل و مزیت‌هایی همچون عدم خروج از منزل، کاهش هزینه‌های ایاب ذهاب و جانبی و امکان استفاده از اعضای خانواده در کسب و کار است که باعث شده یکی از حوزه‌های پرطرفدار در مبحث اشتغال باشد.
  • فضلی افزود: در سال های گذشته طرح‌های مختلفی از جمله، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مشاغل خانگی، مهارت آموزی فنی حرفه‌ای برای زنان و اعطای تسهیلات از طریق بانک‌های عامل در استان در این زمینه اجرا شده است.
  • وی افزود: ماحصل طرح اشتراک گذاری تجارب زنان موفق در کسب و کارهای خانگی می‌تواند نقشه راه و روشن کننده مسیر برای همه بانوان فعال و علاقه‌مند در عرصه مشاغل خانگی باشد.
  • به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید. به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره‌مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.