اخبار

دکتر مهری سادات موسوی رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی در برنامه "زنده باد زندگی" شبکه دو سیما به تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پرداخت

تهران

۱۳۹۹/۰۹/۲۰

متن کامل خبر

 


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی دکتر مهری سادات موسوی " دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران - رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی " روز چهارشنبه مورخ 19 آذرماه، در برنامه "زنده باد زندگی" شبکه دو سیما پیرامون مبحث خانواده های آسیب پذیر حضور یافتند. ایشان آسیب پذیری خانواده را از دیدگاه اقتصادی، اجتماعی، جسمانی، روانی، محیطی و فرهنگی و آسیب پذیری را از دو جنبه بیرونی ( در معرض مخاطرات قرار گرفتن ) و جنبه درونی ( ظرفیت ناکافی در تجهیز منابع به منظور مدیریت مخاطره ) مورد بررسی قرار دادند. دکتر موسوی به موارد ذیل به عنوان شاخص هایی که آسیب پذیری خانواده راافزایش می دهند اشاره کردند :

• شکل و قالب خانواده (تک والدی، تک فرزند، بدون والدین، گسترده و بسیار پرجمعیت )

• اقتصادی (فقر، بیکاری، خشونت اقتصادی، عدم ثبات مالی)

• اجتماعی – فرهنگی ( انگ، تبعیض، عدم حمایت اجتماعی، روابط خانوادگی نامناسب، بی ثبات کننده های فرهنگی خانواده، کج روی اجتماعی )

• روانشناختی (آشفتگی اخلاقی- رفتاری ،خشونت، مشکلات روابط زناشویی، استرس،اضطراب، افسردگی)

• جسمی (معلولیت ها و مشکلات مربوط به سلامتی)

ایشان با توجه به اثرگذاری شرایط اقتصادی جامعه و افزایش نابرابری در درآمد، همچنین عوامل موثر بر سازش کار و زندگی ( خصوصا در خانواده های تک والدی ) همچون خانواده ی زنان سرپرست خانوار، به دلایل توجیهی توجه به مشاغل خانگی در جامعه پرداختند و توانمندسازی اقتصادی و ایجاد کسب و کار متناسب با شرایط خانواده ها را از راه حل های اساسی و مهم برشمردند و در همین ‌راستا به تشریح طرح ملی توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که به همت وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جهاددانشگاهی اجرا شد‌ پرداختند.

دکتر موسوی اشاره داشت که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، مشاغل نوین همچون تهیه محتوا، انیمیشن، ویراستاری و ... در کنار مشاغلی در حوزه صنایع دستی، پوشاک و مشاغل حوزه کشاورزی نیز مورد توجه قرار گرفته اند. در ادامه ایجاد شبکه تامین و زنجیره ارزش به عنوان یکی از اقدامات مهم در پایدار سازی مشاغل به عنوان یکی از نکات مهم مورد توجه در اقدامات صورت گرفته مطرح گردید. 

وی بر توجه به توانمند سازی اجتماعی، فرهنگی و روانی در کنار توانمندسازی اقتصادی جهت حصول نتایج موثر تاکید داشت. 

در پایان عنوان ‌شد که همه علاقه مندان فارغ از سطح تحصیلات و مهارت می توانند در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت نام و شرکت نمایند.


لینک برنامه : https://www.telewebion.com/live/tv2